Tuesday, September 7, 2010

M.A.R.I.B.E.R.F.I.K.I.R.S.E.J.E.N.A.K

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang
Mari Kita berfikir sejenak nak??kerana akal yg xdigunakn akan berkarat
bile berkarat maka susah nk nmpk yg elok atau yg berkulat
nampk sedap je terus rembat tanpa memikir kesan yg mudharat
Tuhan dah kata Jangan buat Maksiat
Tapi manusia tetap degil dan terus selamba je buat
maksiat ni banyak dan bukan je yg kene tangkap khalwat
banyak jenis maksiat yg xsempat nk bagitau dalam masyarakat
Jadi masyarakat terus jahil dan buat maksiat sampai org naik meluat
jd mari kita fikir knp Tuhan xbg buat maksiat
sedangkan maksiat tuh lazat yg menyebabkan kita sesat kt akhirat
silap hari bulan masuk "An-naar" dengan cara terhormat
oleh itu mari kita elakan maksiat dengan beribadat
dah termaktub dalam Al-Tanzil kalo nak cegah maksiat dgn solat
zmn skang rmai org xingt nk solat
mereka anggap solat cuma satu adat

knp diharamkan arak???
arak ni memudharatkan kesihatan
effect die otak dah xleh nak diaktifkan
kesan die akan berpanjangan
sampai yg boleh ckp ngan dinding dan setan
pancung kepala bapak,bunuh keluarga dah jd mainan
kalo kene dakwa pun mahkamah akan lepaskan 
atas alasan ketidakwarasan
arak ini memabukkan
dah r mabuk rosakkan daya pemikiran
bila dah mabuk xde ape yg bleh diigtkan
buat maksiat pun dah xheran
itulah timbul kes sumbang mahram,rogol,dan pembunuhan
sebab itulah arak dianggap ibu segala kejahatan
itulah arak punya kesan
tp jgn bimbang kawan-kawan
Tuhan janjikan arak di syurga
araknya lebih manis dan berperisa
kt syurga nnt pintalah apa sahaja
dlm syurga nnt xperlu wat amal cume bersuka-ria sahaja


knp berzina itu haram??
berzina merupakan hubgn kelamin tnpa ikatan
bila xdiikat mulalah jantan ligat cari perempuan simpanan
dah cari dpt pula yg cantik bentuk badan
bile dah buat..hmm siap la lagi 9 bulan
mase buat xingt Tuhan
bile dah buat,Nama asma-husna ligat diingatan
dlam berita pula slalu disiarkan
"masalah buang bayi'..memeningkan kerajaan
itu yg tubuhnya sekolah Mengandung sebagai usaha kerajaan
tanpa memikir kesan yg berpanjangan
bile dah ade skolah lagi giatla zina di masa depan
antara kesan lain ialah virus atau jangkitan
ble dah ramai sgt  jantan menjdi habuan
tersebar la virus yg membahayakan nyawa insan
smpai skang H.I.V xde penawar yg boleh menyembuhkan
sebab itulah berzina diharamkan
kerana Tuhan xkan biar hambanya menderita kesakitan
oleh itu sblum buat sesuatu eloklah kembali pd Tuhan

jika ditanya punca dr bani Adam
knp le nak berzina ngan kaum hawa yg dijdkn dr rusuk kiri Adam
gnekan lah cara yg sah disisi  Islam
agar dapt menjaga keharmonian Islam
jgn Berzina,zina itu jijik dan Haram
dalam syurga nnt kita dijanjikn sibuk 24jam
sibuk melayan bidadari yg indah tergamam
kalo dilihat mmg mata xkan pejam
betis bidadari pun dah cukup buat hati xduduk diam
ape nak tunggu lagi, beribadat le siang dan malam


ape yg pengajaran boleh dapat disini??
pengajarannye ialah benda yg haram diduniawi
merupakan yg halal diukhrawi
xrase kew ini merupakan ujian dari Ilahi
ujian terhadap kesabaran dan kepercayaan sbg Hamba Rabbu Izati
diharamkan didunia tp halal diukhrawi
bg ana sape yg dpt nikmat syurga di duniawi
mungkin xdpt di ukhrawi


ini bru 2 jenis maksiat,nnt akan diceritakan lagi
bukan nk mengatakan tapi inilah realiti
kalo terikut-ikut ngan dunia teknologi
mmg fikiran dah xingt ukhrawi
kesan die ramai yg xdpt syafaat dr Nabi
hmm..berdoalah agar terus dilindungi oleh Ilahi
supaya hidup sentiasa diberkati
agar dapat menjamin kita di negeri yg kekal abadi
insyaallah..






p/s:ambil sebagai renungan,sila la tinggalkan
beberapa kritikan sbgi peringatn
(afiqghaly_7750)

Sheikh Ahmad Yassin

pejuang Islam
Sheikh Ahmad Yassin atau nama sebnar beliau adlh Ahmad Ismail Yassin.
Dilahirkan pd 1937 di perkampungan Al-Jura,Majdal,Palestin.Keluarga beliau berpindah ke Semenanjung Gaza selepas kampungnya musnah dalam peperangan Arab-Israel pd 1948.
Semasa umur 12 tahun beliau terlibat dlam kemalangan sukan.Kaki dan tangan beliau lumpuh dan terpaksa menggunakn kerusi roda..Kita pd hari ini mcmane???

PENDIDIKAN
beliau berupaya menyambung pelajaran ke Universiti di mesir pd 1959.Namun,akibat kekurangan wang beliau tidak menghabiskan pelajaran beliau dan kembali ke Gaza.Semasa di Mesir,Beliau menyertai gerakan ikhwanul Muslimin.Beliau menjadi guru pendidikan Islam dan Bahasa Arab.beliau menjd khatib di Masjid Gaza dan sering menaikkan semangat penduduk Palestin dlm khutbah beliau.

DIPENJARA KERANA BERJUANG
pd 1983 beliau ditangkap atas tuduhan terlibat dengan operasi bwh tanah menentang penjajah Israel.mahkamah Israel mengeluarkan hukuman penjara 13tahun tp beliau cume dipenjarakan selama 11bulan shaja apabila berlaku perjanjian pertukaran tawanan.Semasa 1987,kebangkitan Intifadah.Beliau dan rakannya Abdul Aziz rantisi menubuhkna "HAMAS" beliau adalah pemimpin HAMAS.Pd  Mei 1989,beliau ditangkap bersama-sama pendokong "HAMAS" sebagai usaha mengekang kebangkitan bersenjata dalam kalangan rakyat  Palestin.

tidak kenal erti takut
pada tahun 1991 beliau dijatuhkan hukuman penjara selama 40 tahun atas tuduhan membina pasukan bersenjata menentang Israel.Semasa dlm tahanan beliau dipukul sehingga hampir kehilangan fungsi mata dan telinga beliau.Pd 1997 beliau dibebaskan setelah pembebasan agen Mossad oleh kerajaan Jordan.Pada tahun 2000 merupakan infadah ke-2, Yassin berkeras supaya rakyat Palestin berhak menentang penjajah ke atas Palestin.Ini menyebakan beliau menjadi mangsa pembunuhan oleh Ariel Sharon Laknatullah.


Ariel Sharon

pd Sept 2003 kapal pejuang Udara Israel melepaskan tembakan peluru berpandu kearah sebuah bangunan di Gaza dlm percubaan membunuh Yassin,beliau terselamat dan tidak mengambil langkah menghadapi kemungkinan diserang lagi.Sesuai dgn pendirian beliau iaitu "Sekiranya saya syahid,akan bangkit 1000 lagi mcm saya"

22 Mac 2004,Yassin disorong dgn kerusi roda untuk menunaikan solat subuh.Pagi itu tidak sama seperti hari2 berikut kerana Helikopter tempur milik Israel Hellfire lalu membunuh beliau.Seluruh dunia mengutuk tindakan Israel.Kira-kira 200000 org berarak pd hari pngebumian beliau..

First time yg Happening

dlm hidup ana,xpernah terfikir nak jd atlit
ana xminat pun sukan olahraga sejak skolah rendah lagi
ag pun mase skolah rendah ana slalu tempat last
senang cite ana mmg jahil la dlm olahraga ni
masa form 1 ana msuk gak saringan dan pemilihan wakil rumah
tapi ana gagal malah tertinggal cukup jauh
keadaan sama berulang semasa ana form 2
hal yg sama juga berlaku ana kalah ngan budak form 1 lagi..malu gler
pastu ana niat olahraga atau sukan skolah xde makna bg ana.
semasa ana form 3 ade sukan ag pada awal taun
ana xprepared pape pun ana just goyang kaki je
bile tibe mase umah sukan ana adakan pemilihan ana saja lari ngan kawan2 ana
tetiba ana dapat no first..mcm x percya la tp ana anggap kwn ana main2 je
pastu ade pulak saringan kedua..ana rase skolah sje nk kenekan ana nih..keh3
saringan kedua ana lari ngan bdk form2 yg mane die wakil skolah taun lepas
ana aim ana kalah dah..xnak pikir panjang2..haha
dengan kuasa Allah,ana menang..dan budak form 2 tuh tertinggal jauh
ana terkejut dan kwn2 ana terkejut gak..
sejak dari itu nama ana jd sebutan sebagai juara 100m L15
sebab budak tuh ngan calon juara iaitu Afiq Fikri mse taun lepas xjauh tinggal
jd kwn2  ana ckap ana ade harapan nk juara
ana terkejut dan mcm mimpi selama 1 minggu..
pastu ana jd tumpuan ketika acara sukantara
dan seterusnya bg ana acara sukan skolah taun 2007 adalah yg terbaik bg ana
antara pencabar utama adalah ana,Marwan,Afiq Fikri,Zulkifli dan syamir..
memg sengit tambahan pula ana pencabar baru xde pglaman pun.
tp alhamdulillah ana dpt no 2 blakang afiq fikri diikuti marwan ke-3
kemudian ana jd peserta 4x100m dlam olahraga 
asalnya ana dpt 2 acara tp ana takut ngan peserta lain yg besar2
so ana amik 4x100m sebagai pelari pertama
Marwan pelari ke-2,zulkifli pelari ke-3,Afiq Fikri ke-4
lupe lak..dalm sukan tahunan skolah ana dpt 3pingat perak dlm 100m,4x100m dan 4x400m
dan ana mewakili skolah ke acara jemputan
di SMKASAS quartet kami dpt tempt ke-2 dr 4skolah
di MRSM Pasir Salak kami dpt tmpt ke-3
dan di SMK layang-layang kiri dan SMK DARY kami gagal
di sukan daerah Quartet kami jd Quartet ke-5 terpantas daerah dengan catatan 51.67s
syok dpt lari atas trek di stadium Perak
dpt berkenalan ngan kwn2 baru di PERAK TENGAH

pingat  yg diterima 5 jew
hasil pingat 2007 first time masuk

kisah tauladan

video
    kesempurnaan dengan ciptaan Tuhan.teliti betul2 video ini
apa mesejnya??sila tinggalkan pandangan anda
pada ruang comment yg ade ye.

classmate 2009

ni ana nk story ckit pasal kelas ana 2009.
ana bru msk kelas ni bulan Mac 2009..haha..knp pindah ek??rahsia..
dlam kelas ana ade 30 orang penghuni..8laki2 dan 22 perempuan..ade 1 ketua dan 1 penolong..
ketua kelas jenis senyap gak la..yg penolong nih jenis riuh rendah ckit..
xnak r bgtau name takut mengaibkan pulak..haha..just dengar je story nih..
dlam kelas tuh ade sorg mamat yg terlebih vitamin..die overload gler..happy je memanjang..tp die pnh gak la nk bantai ank dara org gne kayu..wow!!!tp xde pape pon dak pompuan tuh..itu sume CGI je..dan ade juga dlm kelas aq ni ade sorg mamat yg senyap je..muka bg ana mmg ganaz la tp bile lama2 duk skolah tuh ana rasa ana silap nilai la..haha..die mmg jns senyap dan baik giler2..xpernah ana jumpa manusia sesenyap tuh..haha..dalam kelas ana ni juga ada stu geng..iaitu "Geng Budak Blakang"..3 org ahli..bkn lelaki tp gurls..xsilap ana mereka ex-student disebuah skolah agama terkemuka gak la..teka la sape deme..(yang xtau jgn wat pro)..haha..pernah skali ustazah sound deme tp deme maintain cool..haha..klakar gak deme nih mungkin pengganti SEPAH Raja Lawak..haha..dalam klas ana ade satu simptom yg makin fames di Malaya..iatu simptom KPOP and JPOP..ana mule2 runsing gak..tp dah lame2 dah biasa dengar org ni ensem la,cute la mcm2 hal la..industri tempatan xnk support..kih3..abaikan..kite gi pulak pd stu ag tabi'i..dalam kelas ana ade stu band nasyid,marhaban..org yg same je..muke itu je la yg msk nasyid,marhaban..xde muka lain..tp sedap la deme nyanyi dan main gendang..baik laki baik pompuan same je hebatnya..so,ana rse ini je la yg ana rse suasana yg kire ade dlam kelas ana mse 2009..ana akan continued ag dengan lebih detai tentang makhluk2 yg ana nyatakn td..kih3..bce la smbungan nye nanti..